dimecres, 17 de setembre del 2014

Barreges i interaccions


Si entenem la química com la ciència dels materials, que pretén pensar sobre la realitat a partir de la manipulació intencionada d’aquests materials per conèixer les seves propietats, observant que tenen comportaments diferents, controlar-ne els canvis en les interaccions, comprovant què canvia i què es conserva en una interacció, llavors haurem d’acceptar que estem fent química.
Mercè Izquierdo

Separació de sòlids

Experimentem interaccions i barreges entre diferents materials.

Primer barregem sòlids que es comporten com a líquids, perquè s’adapten als recipients: sorra, farina, llegums, blat de moro... I facilitem estris i objectes que provoquin el repte de separar-los: sedassos, coladors, embuts, pinces, recipients, culleres, pales...








Interacció amb l’aigua

Al posar en contacte l’aigua amb alguna substància o material podem observar que es produeix un nou resultat, un canvi fruit de la interacció.

Posem a l’abast el material:
- ampolles de plàstic buides transparent,
- estris per recollir i abocar l’aigua, com gerres, embuts, xeringues, safates
- estris per separar materials, culleres, pinces, sedassos, escorredores...
- materials diversos per barrejar amb aigua que provoquin canvis també diversos, o que no: sabó, sorra, herbes, farina, papers de colors de diferents tipus, purpurina, , boles de suro, de vidre, de ferro, pedretes, peces de plàstic, de ferro ....

A partit de l’acció lliure els nens i nenes per iniciativa pròpia actuen amb els materials, trien, proven, observen, comenten resultats i canvis que veuen... trien algun material, l’aboquen a l’ampolla, l’omplen d’aigua, sacsegen, observen...

Ajudem als nens i nenes a verbalitzar sobre les propietats, els canvis produïts, els resultats: l’aigua ha canviat de color, s’ha tornat verda, o marró, ara l’herba s’ha podrit, els guixos s’han desfet, el paper era vermell i quan l’hem posat amb aigua ha quedat blanc, l’aigua era transparent i ara és vermella, hem barrejat molts colors i l’aigua s’ha tornat negre, hem barrejat el groc i el vermell i ha quedat taronja, si remenem molt ràpid l’espuma i l’aigua fem més espuma...

Podem observar que:

- Hi ha materials que es comporten de manera diferent en interacció amb l’aigua.


Quan sacsegem l’ampolla veiem que alguns materials es mouen a poc a poc dins l’aigua i altres es desplacen molt ràpid, uns fan soroll i altres no, uns es queden a dalt l’ampolla altres a baix, una canvien l’aigua de color i altres no...









- Hi ha materials que canvien al posar-los en contacte amb l’aigua o fan que l’aigua canviï de color o espessor.










- Hi ha materials que després de barrejar-los amb aigua o els podem tornar a separar i tornen al seu estat inicial. Altres que no.








- Hi ha substàncies que quan les fem interaccionar canvien i n’apareix una de nova. Per exemple, barrejant dos líquids de colors que han obtingut tenyint l’aigua amb paper, pot sortir un nou color.






“Fabriquem” colors nous

Els nens i nenes s’ adonem doncs que alguns materials produeixen uns canvis ben interessants al posar-los en contacte i interaccionar entre ells. El paper pinotxo tenyeix l’aigua de l’ampolla de manera que podem obtenir una gran varietat d’ampolles de colors, i si després aboquem dos d’aquests colors diferents dins la safata i els barregem, podem obtenir-ne de nous amb un resultat de gammes i tonalitats ben diverses.

Seguint un procés per obtenir un resultat:

Trien un paper de color, el tallem en trossets petits, el posem dins l’ampolla i l’omplen d’aigua.

Un cop tenen la varietat d’ampolles de colors, trien quins colors volen barrejar, plantegen hipòtesis, anticipen quin color quedarà, els l’aboquen a la safata, comproven resultats, extreuen amb la xeringa per omplir els pots de vidre que els serviran per fer noves barreges....





I la repetició i l’experiència desprès de provar varies vegades, els porta a anticipar i preveure, quins colors necessiten per obtenir un color concret, quin han d’afegir per crear una nova tonalitat...



Fàtima Dalmau
Escola Camins 
Març 2014